Rabu, 11 November 2015

The Banyak Kegunaan Madu dalam Kehidupan Harian

The Banyak Kegunaan Madu dalam Kehidupan Harian

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini beberapa ribu madu telah digunakan dalam semua aspek yang berbeza dalam kehidupan. Pada mulanya digunakan sebagai pemanis kerana rasa manis, ia kini digunakan dalam bidang-bidang lain selain memasak dan baking. Dalam sesetengah budaya timur madu dianggap sebagai penyembuh semulajadi dan telah digunakan dalam merawat beberapa penyakit yang berbeza. Dengan begitu banyak cara yang berbeza untuk menggunakan madu, tidak hairanlah mengapa ia masih digunakan secara konsisten dalam kehidupan seharian.

Berikut adalah sepuluh cara yang berbeza yang madu boleh digunakan untuk meningkatkan tenaga, meningkatkan sistem imun anda, merawat penyakit dan banyak lagi!

1. Pemanis: Dengan madu secara semula jadi rasa manis dan bahan-bahan utamanya fruktosa (gula buah-buahan) dan glukosa, madu boleh ditambah kepada hampir apa sahaja untuk meningkatkan rasa. Madu telah dikenali untuk dicampur dengan susu, lemon, dan kayu manis untuk membuat ramuan lazat dan sihat. Bukan sahaja ia boleh menggantikan gula tetapi yang juga lebih baik bagimu daripada gula. Fruktosa dan glukosa lebih mudah rosak dan digunakan dalam badan dan bukannya disimpan sebagai lemak. Madu boleh ditambah dalam masakan, dan baking atau minuman seperti teh.

2. Natural Energy Booster: Madu adalah sumber besar untuk tenaga semula jadi. Seperti karbohidrat, madu mudah digunakan dalam badan untuk mewujudkan ATP = Adenosina trifosfat juga dikenali sebagai tenaga. Satu sudu madu akan menyediakan badan dengan kira-kira 17 gram karbohidrat.

3. Meningkatkan Prestasi Olahraga: Oleh kerana penukaran mudah ke dalam tenaga, madu telah dikenali sebagai satu sumber bahan api bukan sahaja untuk latihan panjang tetapi juga untuk pemulihan otot selepas latihan. Madu boleh diambil sebelum bersenam untuk meningkatkan tenaga, semasa bersenam untuk menghadkan keletihan dan menyuburkan otot dan selepas senaman untuk memulihkan glikogen otot dan pemulihan otot.

4. Meningkatkan Berat Badan: Walaupun madu adalah karbohidrat dan boleh dibandingkan dengan gula dalam hal kalori, madu mempunyai beberapa bahan-bahan alternatif yang berat badan. Gula tidak mempunyai vitamin tambahan, mineral, asid amino, dan antioksidan bahawa madu mempunyai oleh itu mengesahkan pepatah "kalori kosong". Walau bagaimanapun ia adalah bahan-bahan tambahan yang meningkatkan madu keupayaan untuk mengurangkan berat badan. Sama ada mengambilnya dengan sendiri atau mencampurkannya dengan bahan-bahan lain, madu boleh meningkatkan metabolisme dan meningkatkan pencernaan lemak yang tersimpan dalam badan. Campuran madu dengan air suam, jus lemon dan kayu manis semua telah digunakan untuk menyokong berat badan meningkat.

5. Vitamin & Mineral: Madu mengandungi sejumlah kecil vitamin dan mineral, yang meningkatkan keupayaan penyembuhan semulajadi dan nilai pemakanan. Bergantung kepada bunga yang madu itu telah diperoleh akan menentukan jumlah dan pelbagai vitamin dan mineral di dalam madu. Walau bagaimanapun beberapa vitamin yang paling kerap termasuk niasin, riboflavin dan asid Pantothenic; dan mineral termasuk kalsium, tembaga, besi, magnesium, mangan, fosforus, kalium dan zink.

6. Antioksidan: Selain vitamin dan mineral, madu mengandungi antioksidan juga dikenali sebagai nutraseutikal. Fitokimia, satu bentuk nutraseutikal terdapat dalam tumbuh-tumbuhan dan yang untuk meningkatkan kesihatan seluruh badan. Fitokimia juga dikenali sebagai antioksidan telah dikenali untuk mengurangkan pengoksidaan radikal bebas dalam badan yang boleh membawa kepada penyakit, penyakit dan penuaan.

7. antibakteria, antikulat dan antiseptik: Madu merupakan antiseptik semulajadi yang telah dikenali untuk menghalang pertumbuhan mikrob oleh itu mengurangkan risiko jangkitan dan mengurangkan keradangan dan kesakitan. Ia boleh digunakan dalam pembersihan dan pensterilan serta meningkatkan proses penyembuhan.

8. Luka dan Pengurusan Scar: Madu telah digunakan sebagai gel topikal pada luka, dan luka untuk beribu-ribu tahun. Walau bagaimanapun, ia telah lebih baru-baru ini
Keupayaan untuk mengurangkan jangkitan dan membantu dalam proses penyembuhan yang telah terbukti. Ia bukan sahaja membersihkan luka, ia bertindak sebagai anti-radang, mengurangkan risiko jangkitan dan menyembuhkan kulit juga. Ulser dalaman, dan masalah gastro-usus juga telah sembuh melalui penggunaan madu.

9. Penjagaan kulit: Madu adalah sumber yang besar semulajadi untuk penjagaan kulit. Bukan sahaja boleh ia madu digunakan untuk pelbagai jenis keadaan kulit dan masalah tetapi ia boleh digunakan secara topikal, secara dalaman atau sebagai bahan dalam beberapa produk penjagaan kulit. Madu adalah pelembap semula jadi kerana ia terletak kelembapan dan terkunci dalam oleh itu ia adalah baik untuk bukan sahaja kulit berminyak dengan mengurangkan minyak berlebihan tetapi ia juga baik untuk kulit kering atau kombinasi kerana ia menambah kelembapan pada kulit. Di samping itu madu mempunyai beberapa antioksidan, yang mengurangkan kedutan dan tanda-tanda penuaan. Susu minum dengan madu setiap hari telah dikenali untuk melicinkan kulit, dan memberikan, sihat, penampilan yang semula jadi muda.

10. Cold & pejuang Selesema: Madu meningkatkan mayat sistem imun untuk melawan secara semula jadi dari selsema dan gejala-gejala selesema. Walau bagaimanapun, jika anda mula melihat gejala-gejala menjalar di atas anda, mulakan dengan mengambil satu sudu madu sehari. Bukan sahaja madu menghalang pertumbuhan jangkitan tetapi juga ia boleh mengurangkan gejala sakit tekak dan batuk. Garis madu tekak mengurangkan kerengsaan dan keinginan untuk batuk. Juga minum air suam atau teh dengan lemon dan madu boleh mengepam keluar toksin dan kesesakan dari badan, dan juga mencegah dehidrasi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar