Kamis, 12 November 2015

Latihan Pencegahan dan Pemulihan bagi mereka yang mempunyai Osteoartritis

Latihan Pencegahan dan Pemulihan bagi mereka yang mempunyai Osteoartritis
Osteoartritis sering dilihat sebagai satu bahagian yang tidak dapat dielakkan penuaan. Ternyata, orang yang lebih muda daripada 65 juga boleh membangunkan osteoartritis. Walaupun majoriti pesakit Osteoartritis yang lebih tua, osteoartritis bukan aspek perlu penuaan. Berat badan berlebihan, mempunyai sejarah keluarga, penurunan kepadatan tulang, gaya hidup tidak aktif, dan masalah sama sebelum ini merupakan faktor-faktor risiko mengalami osteoartritis.
Malah, lebih daripada 20 juta rakyat Amerika mengalami Penyakit Degeneratif Bersama, atau osteoartritis (OA). Osteoartritis lutut juga merupakan punca utama sakit otot, kecacatan dan mobiliti terjejas dalam populasi warga tua. Wanita yang paling sering terjejas. Walau bagaimanapun, kajian juga menunjukkan bahawa orang tua tidak terikat untuk mengalami sakit osteoartritis. Terdapat banyak cara yang holistik untuk menangani keadaan yang boleh memberi kesan yang berpanjangan pada osteoartritis dan keseluruhan pesakit kesejahteraan.
Diagnosis Osteoartritis
Osteoartritis kesan kepada tulang rawan - tisu pada hujung tulang yang bergabung dalam sendi - dan menyebabkan tulang rawan untuk memecahkan dan secara beransur-ansur memakai jauh. Tulang rawan adalah bertanggungjawab untuk membantu tulang lancar meluncur di atas satu sama lain. Daripada meluncur, bagaimanapun, osteoartritis menyebabkan tulang bergesel antara satu sama lain. Ini boleh menyebabkan rasa sakit, bengkak, dan kehilangan gerakan.
Diagnosis osteoartritis dibuat dengan menilai sejarah klinikal pesakit, dan yang menjalankan pemeriksaan fizikal; x-ray mungkin diperlukan. Ujian tambahan, seperti mengambil cecair dari sendi, juga boleh digalakkan.
Tanda-tanda osteoartritis boleh termasuk, tetapi tidak terhad kepada: berterusan, kekal atau sakit sendi yang berulang-ulang, kekakuan pada sendi selepas tidak bergerak untuk tempoh yang lama (ini boleh termasuk tidur atau duduk untuk tempoh yang lama), bengkak sendi atau kelembutan, dan bunyi tulang menggosok terhadap satu sama lain, atau "crunching" bunyi / sensasi.
Di atas adalah tanda-tanda bahawa anda perlu menghubungi doktor kiropraktik anda. Walaupun diagnosis osteoartritis tidak sukar untuk membuat, sering kali ia tidak segera jelas sama ada gejala pesakit adalah disebabkan oleh OA. Oleh itu, ia adalah penting untuk menolak gangguan dan syarat-syarat yang boleh memburukkan lagi gejala-gejala lain. Membuat diagnosis pada peringkat awal permulaan penyakit itu dan menyediakan kursus hak rawatan akan membantu mengurangkan kesakitan, meningkatkan fungsi keseluruhan, dan gerai proses degenerasi itu.
Latihan
Salah satu bentuk rawatan yang terbaik untuk osteoartritis adalah melalui pencegahan. Salah satu cara untuk mencapai ini adalah melalui mengambil beberapa bentuk senaman yang kerap. Senaman menguatkan otot di sekitar sendi, dan bahan sokongan dan mengekalkan fungsi sendi dan keupayaan untuk bergerak. Senaman juga membantu dengan pengurusan berat badan dan meningkatkan juga emosi kesejahteraan pesakit; ini adalah faktor-faktor yang boleh memberi kesan yang besar ke atas mengurangkan keterukan gejala.
Berikut adalah beberapa tips senaman untuk menangani osteoartritis:
Pergi untuk aktiviti berimpak rendah seperti berjalan, dan latihan ringan. Elakkan berat berat kerana mereka boleh meletakkan tekanan pada sendi anda.
Mengamalkan pengukuhan latihan yang disasarkan kepada kumpulan otot yang terlibat.
Membangunkan pendekatan latihan yang teliti. Anda tidak mahu untuk meletakkan terlalu banyak tekanan pada sendi lutut dan buku lali anda, terutamanya jika anda mempunyai berat badan berlebihan.
Cuba menaiki tangga atau aerobik air. Ini boleh membantu menjaga bimbit sendi tanpa meletakkan tekanan ke atas mereka.
Pastikan untuk membaca isyarat badan anda, yang memberitahu anda apabila untuk menghentikan atau melambatkan.
Doktor anda kiropraktik juga boleh mengesyorkan makanan tambahan yang betul yang memainkan peranan penting dalam pencegahan dan rawatan osteoartritis.
Doktor kiropraktik Boleh Bantu
Dengan sifat kerja mereka, doktor kiropraktik dapat mengesan perubahan degeneratif pada sendi pada mereka yang terawal peringkat. Doktor kiropraktik boleh melihat dan menilai kesan perubahan degeneratif dalam tulang belakang. Mereka juga boleh melihat kesan keseluruhan mereka di bahagian pinggang, lutut, dan sendi berat-bearing.
Kiropraktor adalah pakar-pakar yang terlatih, dengan kaedah-kaedah yang boleh dipercayai mengurangkan kesakitan osteoartritis yang, pada masa yang sama, memperbaiki fungsi sendi. Doktor kiropraktik melakukan ini dengan menggunakan terapi semula jadi, seperti manipulasi kiropraktik, urut, dan latihan yang direka khas, serta pelbagai teknik lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar