Rabu, 11 November 2015

Birch - Membongkar Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Birch - Membongkar Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Birch adalah pokok tumbuh dengan ketinggian sehingga 30 meter. Ia mempunyai kulit putih dengan jalur gelap. Kulit kayu birch perak hitam di bahagian bawah batang. Cawangan baru mempunyai kelenjar berbentuk seperti ketuat. Cawangan lama yang melengkung. Daun yang melekit pada permulaan. Birch putih, sebaliknya, mempunyai kulit licin dan putih sehingga tanah. Bahagian bawah daun itu ditutup dengan bulu halus. Bunga disusun dalam aglets. Tunas terbuka pada musim bunga (April dan Mei).

Anda perlu mengumpul daun birch, tunas, kulit kayu dan kayu. Di samping itu, pokok itu digunakan untuk mendapatkan jus dan marc. Tunas harus dikumpulkan semasa penebangan bermula dari Februari hingga masa ini tunas mereka terbuka. Potong cawangan birch, membuat berkas mereka dan kering di tempat yang Berangin selama 3-5 minggu. Selepas itu, memisahkan tunas vegetatif, keluarkan campur palsu dan terus mengeringkan herba pada suhu bilik.

Daun birch harus dikumpulkan pada awal musim panas sehingga pertengahan Jun. Mereka harus lembut dan agak resin. Anda perlu menyerahkan memilih daun dan mengelakkan memerah mereka.

Anda perlu mendapatkan jus pada musim bunga dari pokok-pokok, yang bertujuan untuk penebangan.

Anda perlu mendapatkan kulit kayu daripada pokok-pokok yang ditebang. Ia adalah disebabkan oleh hakikat bahawa ia adalah lebih mudah untuk mendapatkan kulit kayu dan pokok-pokok tidak rosak itu.

Tunas birch mengandungi minyak pati (0,2-6,25 peratus) kaya dengan betulol bahantara alkohol (41-47 peratus), betulol asetat (35-45 peratus), asid palmitik, flavonoid, alkaloid, tanin, resin (yang dikumpul oleh lebah untuk pengeluaran lebah-gam), bahan mineral (termasuk zink dan selenium) dan lain-lain bahan-bahan biologi aktif.
Daun mengandungi sehingga 0.81 peratus daripada minyak pati, triterpenoids, asid betulinic, sehingga 5.56 peratus daripada flavonoid, sehingga 9 peratus tannin, coumarins, vitamin C, vitamin PP, karotena, 5.22 peratus bahan-bahan mineral (seperti, zink, mangan dan barium) dan lain-lain bahan biologi aktif.
Kulit kayu mengandungi minyak pati, tanin (4-15 peratus), fenol (19 peratus), glikosida fenol, catehin, sesquiterpenoids, asid behenic, triterpenoids (betulin dan lain-lain), flavonoid dan lain-lain bahan biologi aktif. Betulin bertanggungjawab untuk warna putih kulit.
Bahan-bahan aktif tunas birch dan daun mempunyai diuretik, tonik, anti-radang, antiseptik, kembung perut (pengumpulan gas di dalam perut) mengimbangi dan hempedu bergerak hartanah.
Jus daun birch segar dan campuran jus madu. Ambil satu sudu penyelesaian untuk merawat penyakit kuning.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar