Kamis, 12 November 2015

Chiropractic Care holistik untuk Spinal Stenosis

Chiropractic Care holistik untuk Spinal Stenosis

Keputusan stenosis tulang belakang dari penyempitan terusan tunjang. Lebih khusus lagi, lorong-lorong saraf pada tulang belakang sempit, dengan itu memampatkan dan menyekat akar saraf. Keadaan ini mungkin berpunca daripada kelainan pada tulang belakang penuaan, atau mekanik badan. Gejala boleh termasuk sakit di leher, lengan, bahu atau belakang, sakit dicetuskan dengan berjalan atau berdiri untuk tempoh masa yang dikurangkan selepas duduk ke bawah, atau melentur ke hadapan, kekejangan otot atau kelemahan keseluruhan, dan kesemutan, kebas, atau perubahan suhu di kaki.

Bersifat keadaan degeneratif, stenosis boleh wujud selama bertahun-tahun dan mungkin tidak dapat dikesan. Pada masa ini, kita tidak akan mengalami sebarang kesakitan atau ketidakselesaan yang berkaitan dengan masalah itu. Selalunya, ia hanya apabila jatuh secara tiba-tiba atau kemalangan berlaku bahawa sakit stenotic membuat dirinya dikenali. Ligamen menebal, bernanah, anomali perkembangan, atau terkehel tulang belakang hanya sebahagian daripada faktor-faktor yang boleh menyebabkan stenosis.

Untuk Mendiagnosis Spinal Stenosis
Diagnosis stenosis tulang belakang adalah berdasarkan sejarah pesakit gejala, ujian pengimejan, dan pemeriksaan fizikal yang menyeluruh. Tidak seperti MRI, satu kajian electrodiagnostic biasanya dilihat sebagai kaedah yang lebih dipercayai untuk mengumpul maklumat mengenai stenosis. Untuk mendiagnosis stenosis tulang belakang yang berpunca daripada jangkitan atau bernanah, ujian darah mungkin diperlukan. Sebaliknya, ketumbuhan tulang belakang dan tulang belakang adalah yang terbaik didiagnosis dengan pengimejan tepat.

Rawatan Stenosis
Jika anda atau orang yang dikasihi mengalami stenosis tulang belakang, anda mungkin mencari pilihan rawatan yang terbaik. Pendekatan rawatan utama stenosis tulang belakang biasanya melibatkan: 1) rawatan tradisional perubatan analgesik, rehat di atas katil, digunakan haba, dan penggunaan penenang otot, 2) Pendekatan konservatif kiropraktik yang bergantung kepada manipulasi tulang belakang, latihan khusus, dan teknik mentadbir penjagaan diri, atau 3) Surgery.

Selalunya, ia adalah sumber stenosis tulang belakang yang menentukan pendekatan rawatannya. Sebagai permulaan, ubat boleh menjadi efektif dalam memberikan kelegaan kesakitan sementara; Walau bagaimanapun, ia juga boleh memburukkan lagi rasa pesakit kira-kira. Pembedahan mungkin disyorkan dalam kes-kes di mana pesakit mempunyai masalah dengan pundi kencing dan / atau kawalan membuang air besar, pengalaman sakit kaki yang teruk, mengalami kehilangan progresif fungsi, atau mempunyai tumor saraf tunjang. Pesakit ini sering melaporkan peningkatan selepas pembedahan. Walaupun begitu, ramai pembedahan perlu diulangi kerana tanda-tanda yang mungkin untuk kembali selepas satu tempoh masa. Pembedahan juga boleh mengubah struktur belakang, kadang-kadang menimbulkan masalah lain.

Dalam jangka panjang, kajian menunjukkan bahawa hasil adalah sama antara pembedahan dan penjagaan konservatif. Sejak stenosis tulang belakang dilihat sebagai keadaan yang kronik, ia tidak boleh diubati - tetapi ia boleh diuruskan. Peningkatan boleh ditanda dan dikekalkan untuk jangka masa panjang. Pandangan holistik keadaan membolehkan mencari jalan untuk meningkatkan kualiti keseluruhan hidup pesakit di samping mengurangkan gejala. Seorang doktor kiropraktik memberi tumpuan kepada pendekatan holistik ini.

Rawatan kiropraktik daripada Stenosis

Penjagaan kiropraktik tidak invasif membantu mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan, sambil meningkatkan pergerakan sendi. Ini adalah berguna dengan kes-kes ringan dan sederhana stenosis.
Bagi kes-kes yang lebih teruk, akhiran gangguan, khususnya, boleh membantu mengurangkan rasa tidak selesa di kaki. Daya tarikan yang menggunakan satu tenaga menarik untuk membantu meluaskan ruang di antara vertebra dan menurunkan tekanan ke atas saraf terjejas.
Cadangan senaman seperti regangan dan pengukuhan latihan belakang yang lebih rendah dan perut adalah amat membantu. Ini boleh termasuk menunggang basikal, dan latihan yang memerlukan lenturan tulang belakang persembahan. Pesakit perlu mendapatkan untuk melakukan senaman ini secara tetap.
Kiropraktor menggunakan penjagaan pendekatan konservatif tanpa pembedahan atau ubat-ubatan. Apabila chiropractor difikirkan keadaan yang berada di luar skop nya rawatan, pesakit dirujuk kepada pakar yang lain. Doktor kiropraktik anda juga boleh mendapatkan kebenaran anda untuk menghubungi anda doktor keluarga untuk memastikan penjagaan terselaras.

Apabila anda memulakan rawatan kiropraktik, penjagaan anda boleh menggabungkan lebih daripada satu jenis pendekatan paling sesuai dengan keperluan individu anda. Rawatan mungkin termasuk latihan pemulihan, mobilisasi, urut, nasihat pemakanan, dan lain-lain talian rawatan. Matlamatnya adalah untuk meningkatkan kualiti keseluruhan hidup pesakit dan bukan hanya gejala.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar