Rabu, 11 November 2015

Meringankan Beban - Kaedah Alternatif untuk Melegakan Sakit Belakang

Meringankan Beban - Kaedah Alternatif untuk Melegakan Sakit Belakang

Sakit belakang adalah salah satu daripada gejala yang paling biasa penyakit berkaitan sistem saraf. Ia biasanya disebabkan oleh keadaan di dalam otot atau tulang belakang. Ia boleh dialami oleh sesiapa sahaja di mana-mana peringkat umur, tetapi orang yang lebih tua lebih terdedah kepada keadaan ini disebabkan oleh perubahan dalam badan yang mengiringi penuaan. Ia biasanya menjejaskan keupayaan mereka untuk bergerak secara bebas dan kesakitan juga boleh mengganggu tidur mereka pada waktu malam. Mereka yang bekerja di pejabat-pejabat dan menghabiskan sebahagian besar masa mereka duduk di depan komputer atau meja mereka juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami sakit belakang. Kebanyakan pekerja manual yang melakukan kerja berat boleh menjadi mangsa keadaan ini juga. Sakit belakang adalah disebabkan oleh banyak faktor-faktor lain daripada gangguan dalam sistem saraf. Postur yang lemah, aktiviti susah payah, tekanan, masa yang lama dihabiskan dengan kedudukan yang tidak selesa, obesiti dan keletihan. Terdapat juga gangguan tertentu berkenaan organ-organ lain yang boleh menimbulkan kesakitan seperti kembali pada mulanya seperti masalah buah pinggang dan jantung. Sakit belakang boleh menjadi sederhana kepada teruk, tajam atau membosankan, dan boleh dirasai sentiasa atau hanya apabila dicetuskan oleh faktor-faktor yang dinyatakan di atas.

Rawatan yang paling biasa untuk sakit belakang adalah penggunaan ubat penahan sakit. Ini mungkin di kaunter atau preskripsi ubat yang doktor anda mengesyorkan anda. Bagi ubat-ubatan ke kaunter, ubat-ubatan yang popular adalah bukan steroid ubat anti-radang, acetaminophen, asid mefenamic dan ibuprofen. Untuk sakit teruk, ubat-ubatan preskripsi seperti opioid boleh diberikan. Walau bagaimanapun, ia adalah disyorkan untuk menyerahkan diri kepada ujian diagnostik sebelum mengambil dalam ubat-ubatan ini kerana mereka boleh topeng tahap sebenar kesakitan dan ia mungkin sukar untuk mempunyai diagnosis yang tepat apabila ia berlaku. Selain ubat-ubatan, terdapat rawatan alternatif untuk penyakit ini.

Akupunktur dan akutekanan telah diamalkan di China purba dalam penyembuhan pelbagai jenis keadaan. Pengamal ini seni penyembuhan percaya bahawa tubuh perlu mempunyai aliran yang seimbang tenaga agar orang yang sihat. A gangguan aliran tenaga akan membawa kepada manifestasi gejala-gejala seperti sakit belakang. Rawatan ini bertujuan untuk merangsang meridian dalam tubuh, yang dipercayai berkaitan dengan organ-organ badan, untuk mendapatkan semula baki aliran tenaga. Acupuncturists memasukkan jarum nipis dan steril melalui kulit untuk mencapai meridian dalam tubuh. Apabila dilakukan dengan betul, prosedur ini tidak akan menyebabkan sebarang kesakitan. Acupressure juga menggunakan rangsangan meridian dengan tangan sahaja. Ia adalah sama dengan urutan dan boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja yang telah diajar untuk melakukan akutekanan. Walaupun bukti saintifik tidak boleh didapati, ada orang yang mendapati kelegaan daripada sakit belakang melalui rawatan ini.

Teknik pernafasan juga telah didapati berkesan dengan sakit belakang. Teknik ini telah terbukti berkesan dalam mengurangkan kesakitan dan bahkan diajar dalam pesakit yang telah menjalani prosedur pembedahan. Penjelasan saintifik yang menumpukan perhatian kepada pernafasan anda mengalihkan perhatian anda daripada kesakitan. Ia meningkatkan kesedaran anda mengenai tindak balas badan anda untuk kesakitan. Ini adalah cara yang sangat mudah kaedah alternatif kerana ia boleh dilakukan di mana sahaja.

Jika anda telah cuba alternatif untuk melegakan diri anda daripada sakit lagi kesakitan yang anda rasa tidak dikurangkan atau telah menjadi lebih teruk, ia amat disyorkan bahawa anda berjumpa dengan doktor anda supaya ujian boleh dilakukan untuk menentukan apa yang menyebabkan sakit belakang anda. Ia adalah sangat penting untuk menjalani ujian supaya rawatan yang tepat dapat diberikan dengan segera.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar