Kamis, 12 November 2015

Terapi cahaya

Terapi cahaya

Satu alternatif untuk penyembuhan luka dan melegakan kesakitan.

Kita semua di satu titik dalam kehidupan kita telah diberitahu daripada kesan kerosakan matahari boleh ada di kulit kita dan kesihatan kita. Dari selaran matahari kepada kanser kulit, kita telah diberitahu tentang kepentingan blok matahari dan mengurangkan pendedahan kepada sinar jahat yang keluar dari matahari. Walau bagaimanapun, apa yang kebanyakan orang tidak sedar ialah bahawa cahaya telah penyembuhan hartanah kepadanya. Light telah lama digunakan untuk merawat apa-apa syarat psoriasis, luka, ulser diabetes, bentuk artritis dan juga tendonitis.

Mari kita pergi ke beberapa fakta mengenai cahaya. Unit-unit asas cahaya dipanggil foton. Setiap satu daripada unit-unit ini membawa tenaga, bergantung kepada penetapan dan panjang gelombang. Apabila digunakan untuk tisu hidup, tenaga ini diserap oleh sel-sel dalam badan kita, dan sebagai tenaga yang diserap, ia mewujudkan satu tindak balas yang mengaktifkan bahan-bahan yang disimpan dalam sel-sel kita yang diperlukan untuk membaiki tisu yang rosak. Lebih khusus lagi, kami mempunyai penjana kuasa dalam sel-sel kita dipanggil mitokondria. Apabila terapi cahaya digunakan untuk tisu yang rosak, ia menghasilkan satu tindak balas dalam badan yang menaikkan bahan yang dipanggil ATP. ATP membantu badan kita sembuh pada peringkat molekul dengan membantu DNA dan protein baru membina semula. Protein dijumpai dalam otot, kulit dan tendon. Selain proses kimia ini, cahaya peningkatan tahap prostoglandins dan oksida nitrik dalam badan. Kedua-dua bahan kimia ini mempunyai kesan langsung ke atas rangsangan saraf untuk mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan.

Apabila bercakap tentang ulser dan luka-luka di kaki, mari kita pergi ke beberapa keadaan yang boleh menyebabkan mereka. Kencing manis, luka bakar, pembekuan darah, tekanan darah tinggi, kegagalan buah pinggang, kehamilan berganda, obesiti, atau gangguan peredaran adalah senarai hanya beberapa. Sama ada ia adalah disebabkan oleh kekurangan dalam vena atau arteri, atau kerosakan saraf dan tersumbat, ulser boleh sekurang-kurangnya hodoh, dan pada kes yang teruk boleh menjadi sumber jangkitan yang teruk. Biasanya ditemui di atas kaki dan kaki di bawah lutut, mereka adalah menyakitkan, kelihatan seolah-olah sempadan telah "menumbuk keluar", dan kadang-kadang membentuk kalus sebagai tindak balas kepada tekanan. Mereka juga telah dikenali untuk menghasilkan nanah seperti bahan dan mungkin bau yang tidak menyenangkan. Merawat masalah kulit pada masa lalu termasuk antibiotik untuk jangkitan, pembersihan luka dengan debridement, atau penyingkiran tisu mati, yang mempunyai bungkusan steril untuk membantu dalam penyembuhan luka, rawatan oksigen hiperbarik dan dalam senario kes terburuk, pembedahan plastik dengan cantuman kulit. Sebagai alternatif, terapi cahaya telah digunakan lebih kerap pada syarat-syarat ini, bersama-sama dengan membuang sakit fibromyalgia, tendonitis, TMJ dan ketegangan sakit kepala untuk menamakan beberapa. Tetapan berbeza dengan setiap keadaan, bagaimanapun, mereka berkisar 2-6 joule / cm2. Menggunakan terapi cahaya tidak memerlukan komitmen daripada pesakit, kerana ia memerlukan 3 sesi seminggu biasanya. 20-30 dos rawatan biasanya perlu sebelum program penyelenggaraan ditadbir.

Sekarang, sebelum menjalankan terapi cahaya sebagai kaedah rawatan, memastikan bahawa sebagai pesakit, anda komited untuk proses pemulihan. Ia adalah satu usaha yang memakan masa, tetapi adalah sangat berpatutan, dan menawarkan sangat sedikit, jika ada kesan sampingan. Terdapat kontra tertentu, atau sebab-sebab mengapa anda tidak boleh mendapatkan terapi cahaya, dan doktor yang berpengalaman akan dapat membuat penentuan kelayakan anda. Kesimpulannya, terapi cahaya adalah satu alat yang amat berkesan dalam membantu penyembuhan luka, mengurangkan kesakitan dan meningkatkan masa penyembuhan untuk pelbagai penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar