Rabu, 11 November 2015

Barley Rumput Teh, Harapan Rakan dalam Penyelenggaraan Kesihatan dan Kesejahteraan!

Barley Rumput Teh, Harapan Rakan dalam Penyelenggaraan Kesihatan dan Kesejahteraan!

Rumput barli telah lama digunakan dalam perubatan tradisional Cina untuk rawatan pelbagai gangguan, terutamanya mereka yang menjejaskan penghadaman dan emosi. Pada masa ini, rumput muda di kilang jelai baru tumbuh sedang dikaji sebagai ubat mungkin untuk pelbagai jenis penyakit lain kerana kandungan yang banyak pemakanan. Ini adalah disebabkan oleh keupayaan yang besar untuk menyerap nutrien daripada tanah.

Ditanam sejak zaman purba dan dikenali dengan nama botaninya daripada hordeum vulgare, rumput barli ditanam dengan merendam benih dalam air bersih sehingga mereka bercambah dan tumbuh pucuk hijau terang kira-kira 10 inci panjang. Ini pucuk kemudiannya dituai sebelum mereka dapat menghasilkan bijirin barli

Manfaat kesihatan pucuk muda biasanya diperolehi sama ada sebagai jus atau teh. Teh rumput barli dibuat dengan meletakkan kira-kira satu sudu teh rumput serbuk ke dalam segelas air suhu sejuk atau bilik. Serbuk juga boleh ditambah dengan lain-lain campuran teh sejuk. Minuman ini tidak boleh diambil panas kerana enzim yang bermanfaat dimusnahkan pada suhu yang tinggi.

Teh rumput barli mengandungi asid glutamik, methionine, vitamin C, valine, kalsium. Ia juga banyak terdapat dalam berikut vitamin, mineral dan asid amino: beta-karotena, betaine, Biotin, boron, tembaga, besi, lutein, magnesium, niasin, riboflavin, dan thiamin. Teh rumput barli juga mempunyai jumlah yang berkhasiat penting alfa-linoleik asid, oryzanol, kalium, selenium, zink, superoksida dismutaste (SOD) dan vitamin E.

Oleh kerana kehadiran nutrien ini, teh rumput barli telah menjadi dikenali sebagai sistem imun booster menggerunkan. Ia membantu badan daripada serangan bakteria dan virus yang banyak terdapat di alam sekitar menahan.

Potensi minuman ini dalam mencegah kerosakan sel juga baru-baru datang kepada cahaya. Ia telah mendapati bahawa rumput mengandungi bahan yang dipanggil P4D1. Konstituen ini telah terbukti untuk membantu dalam membaiki DNA dalam sel-sel. Ia juga telah terbukti untuk membantu dalam menangani kesan berbahaya radikal bebas dan toksin lain, sekali gus menyumbang kepada pencegahan karsinogenesis, penuaan dan kematian sel. P4D1 di rumput juga mempunyai ciri-ciri anti-radang yang kuat disebabkan oleh keupayaan untuk membantu melindungi sel-sel sistem imun.

Baru-baru ini, penyelidik Korea telah menemui satu lagi kilang kimia di dalam rumput barli dipanggil lunasin. Bahan ini diiktiraf bagi keupayaan untuk menghentikan sel-sel kanser kulit daripada membiak itu. Setelah kajian lanjut, ahli-ahli sains juga mendapati bahawa lunasin juga dapat menghentikan pertumbuhan sel-sel kanser payudara. Oleh itu, teh rumput barli boleh menjadi pekongsi anti-kanser yang ketara.

Teh rumput barli juga mempunyai tahap yang tinggi klorofil, bahan yang memberikan tumbuhan warna terang hijau. Klorofil membantu mengalkali darah, sekali gus membawa nisbah asid dan alkali dalam badan ke dalam kira-kira. Kebanyakan makanan yang diproses ditemui dalam diet rakyat adalah tinggi dalam asid, dan sel-sel tidak dapat berfungsi mencukupi dan kekal sihat jika keseimbangan keasidan-kealkalian dalam badan adalah kecewa. Terlalu banyak keasidan dalam badan Riba mengakibatkan mala malapetaka di kesihatan selular, yang membawa kepada banyak penyakit moden hari ini. Oleh itu, ia boleh dianggap sebagai barisan hadapan dalam memastikan punca kepada banyak penyakit - keasidan yang berlebihan di dalam badan - tidak bertapak dalam diri seseorang.

Wanita kejururawatan mungkin mahu mempertimbangkan mengelakkan rumput barli kerana ia boleh menghentikan penyusuan. Juga, mereka yang mengambil ubat penipisan darah mungkin mahu mengelakkan rumput barli vitamin K yang tinggi kandungan boleh mengatasi kesan-kesan yang dicadangkan bagi ubat itu.

Walaupun teh rumput barli tidak mengandungi semua nutrien kesihatan yang diperlukan oleh badan untuk pertumbuhan, pembaikan dan kesejahteraan, ia diakui sebagai salah satu daripada orang-orang yang datang paling dekat untuk menjadi repositori utama semua nutrien ini. Oleh itu, ia tidak jauh diambil-untuk melihat rumput barli yang didakwa terbabit dalam banyak lagi penemuan dan penemuan dalam bidang mencegah, merawat dan akhirnya menyembuhkan penyakit dan penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar