Kamis, 12 November 2015

Menyedari Tanda-tanda dan Gejala Whiplash

Menyedari Tanda-tanda dan Gejala Whiplash

Whiplash merujuk kepada kecederaan leher yang disebabkan oleh tiba-tiba, jolts mendadak dalam lebih daripada satu arah. Jenis-jenis "ganas" pergerakan boleh digambarkan sebagai cambuk seperti. Selalunya, whiplash adalah hasil daripada kemalangan kereta, tetapi ia juga dikaitkan dengan sukan dan kecederaan kerja, jatuh, dan insiden lain.

Biasanya, kecederaan whiplash menyebabkan keseleo dan / atau ketegangan di leher. Dalam kes ini, ligamen yang menyokong, melindungi, dan menyekat pergerakan vertebra koyak. Sendi di bahagian belakang tulang belakang, yang dikenali sebagai sendi facet, adalah sangat sensitif kepada kecederaan whiplash.

Otot dan tendon tegang kecederaan whiplash, sejauh mana ia dibuat untuk melaksanakan di luar had biasa. Dalam beberapa kes, cakera antara vertebra berpotensi boleh menyebabkan herniations cakera. Patah dan kehelan, dan radang saraf akar juga boleh berlaku akibat kecederaan whiplash.

Tanda-tanda dan Gejala Whiplash
Biasanya, gejala yang paling biasa adalah whiplash kekakuan dan kesakitan di leher. Selalunya tanda-tanda yang mengalami betul di mana kepala mendapat diangkat dari tulang belakang sebelah atas serviks. Gejala biasanya berlaku di rantau ini hanya di bawah tengkorak. Depan dan belakang leher juga boleh menjadi sakit, kaku, dan menyakitkan. Kerap, kepala bertukar memburukkan lagi kesakitan dan ketidakselesaan.

Kebanyakan pesakit whiplash melaporkan sakit kepala di pangkal tengkorak. Sama ada mengalami pada satu bahagian tengkorak atau kedua-dua pihak, mereka adalah aduan biasa. Kesakitan dan kekakuan juga boleh menjejaskan bahu dan lengan, belakang atas, dan dada.

Sesetengah pesakit mengalami pening, loya, dan penglihatan kabur, di samping gejala-gejala lain selepas kecederaan whiplash. Dalam kebanyakan kes, gejala-gejala ini akan hilang dalam jumlah yang singkat. Walau bagaimanapun, jika kesan-kesan berterusan, adalah penting untuk memberitahu doktor kiropraktik daripada mereka.

Gejala-gejala lain seperti vertigo, sakit di rahang, cepat marah, keletihan, kesukaran menumpukan perhatian, dan nada dalam telinga juga boleh dialami oleh sesetengah pesakit. Dalam kebanyakan kes, gejala-gejala menyelesaikan dengan cepat. Dalam beberapa kes yang jarang berlaku, bagaimanapun, gejala-gejala ini boleh berterusan selama beberapa minggu, bulan, atau bertahun-tahun.

Satu aspek yang menarik whiplash adalah bahawa tanda-tanda dan gejala tidak segera yang nyata. Sebaliknya, mereka dikenali untuk membangunkan selepas 2 hingga 48 jam selepas kecederaan. Walaupun agak biasa, kejadian ini tidak cukup difahami.

Pencegahan Whiplash
Sebenarnya, whiplash tidak boleh dielakkan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa langkah berjaga-jaga bagi mereka di dalam kenderaan yang boleh mengurangkan kemungkinan kecederaan yang lebih teruk. Salah seorang daripada mereka adalah untuk memastikan tali pinggang keledar anda dipasang dengan kejap, dan sandaran kepala anda diselaraskan dengan ketinggian yang sesuai.

Chiropractic Care
Walaupun kita tidak boleh benar-benar menghindari kemungkinan mempunyai whiplash, gejala yang lebih buruknya boleh diimbangi oleh langkah-langkah berhati-hati sedikit. Melainkan jika terdapat beberapa kecederaan serius yang memerlukan immobilization, pesakit whiplash adalah digalakkan untuk memastikan mereka aktif. Doktor anda kiropraktik akan menetapkan latihan yang sesuai atau program regangan. Untuk mencapai faedah jangka panjang, ia adalah amat penting untuk mengikuti program ini untuk manfaat jangka panjang yang optimum.

Dalam usaha untuk menguruskan kesakitan dan mengurangkan kekejangan otot yang sering menyebabkan kecederaan whiplash, pek suhu dalam bentuk ais atau / dan tekanan haba boleh digunakan. Pendekatan lain seperti rangsangan elektrik juga boleh memberikan kelegaan jangka pendek. Digabungkan dengan senaman yang sesuai dan program regangan, kaedah ini boleh menjadi sangat membantu.

Manipulasi tulang belakang, atau dalam beberapa kes mobilisasi, boleh menawarkan bantuan dalam banyak kes sakit leher.

Hubungi Chiropractor anda
Jika anda telah mengalami kecederaan whiplash, hubungi doktor kiropraktik anda. Penjagaan kiropraktik adalah cara yang holistik semula jadi untuk membantu pesakit tanpa bantuan ubat-ubatan. Pesakit menggunakan pelarasan manual kiropraktik dan manipulasi untuk mencapai penjagaan optimum keperluan mereka.

Kiropraktor adalah pakar dalam merawat sistem neuromusculoskeletal keseluruhan. Seorang doktor kiropraktik boleh menawarkan pelbagai nasihat mengenai pemakanan, tips senaman, dan teknik untuk mencegah kecederaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar