Rabu, 11 November 2015

Common Tansy - Cari The Healing Sifat Of The Herb (Bahagian 1)

Common Tansy - Cari The Healing Sifat Of The Herb (Bahagian 1)

Sifat-sifat penyembuhan tansy biasa mula diiktiraf lama dahulu. Herba ini terbukti untuk merawat penyakit saraf, penyakit sendi, epilepsi, penyakit hati, gout, radang perut dan banyak lagi. Selain itu, ia merupakan ubat yang baik untuk menghilangkan kutu dan cacing usus.

Herba ini adalah saka dengan batang yang semakin meningkat ke ketinggian 120 sentimeter. Bahagian atas tumbuhan itu bercabang. Bunga kuning disusun dalam hal berkembang komposit dengan diameter purata 12 milimeter, yang, seterusnya mereka, disusun dalam umbels komposit. Bunga tumbuhan dari Julai hingga September.

Herba ini boleh didapati di lapangan, cerun parit, tepi jalan, di tepi sungai dan batu pit. Anda perlu mengumpul bunga tansy biasa. Walau bagaimanapun, di sesetengah negara berbunga puncak herba ini digunakan untuk tujuan perubatan, juga. Bunga harus dikumpulkan pada awal kemekaran kilang apabila kira-kira separuh daripada bunga dalam hal berkembang komposit ditiup. Potong kepala bunga atau bahagian-bahagiannya dalam cuaca kering dan udara kering mereka pada suhu bilik atau ketuhar kering mereka pada suhu antara 37 dan 40 darjah Celsius.

Bunga tansy biasa mengandungi minyak pati (sehingga 2 peratus) kaya dengan alpha dan beta thujone, borneol, camphor dan terpenes lain. Di samping itu, herba ini mengandungi flavonoid, phenyl asid karbol, karotenoid, tanin, resin bahan-bahan, asid askorbik dan lain-lain bahan biologi aktif.
Bahan-bahan yang pelbagai herba ini mengandungi bertanggungjawab untuk kesan yang berbeza-beza tumbuhan ini mempunyai pada badan anda. Bunga tansy biasa mempunyai anti-radang, antiseptik, antispasmodic, hempedu bergerak, ubat cacing dan hipertensi (meningkatkan tekanan darah) hartanah. Tanamkan satu sudu bunga dengan segelas air mendidih. Mari bru infusi selama 2-3 jam. Tuang dan mengambil sudu berwarna 3-4 kali sehari 20 minit sebelum makan.
Campurkan bunga tansy biasa dengan puncak wormwood dan bunga chamomile dan membuat merebus untuk memberi enema dalam kes cacing usus. Ia terbukti menjadi ubat anthelmintic sangat berkesan.
Herba ini adalah beracun. Oleh itu, anda pasti perlu berbincang dengan doktor anda sebelum menggunakannya. Anda tegas harus mengikut garis panduan mengenai cara untuk menggunakan herba. Jangan ubah dos atau peraturan-peraturan untuk kegunaan sendiri. Herba ini tidak dimaksudkan untuk penggunaan yang berpanjangan.
Tansy biasa digunakan untuk membuat pelbagai ubat-ubatan homeopati. Daun herba ini digunakan sebagai rempah. Aroma tumbuhan menakutkan dari serangga, seperti rama-rama dan lalat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar